Ile razy dziennie normalnie powinno się wypróżniać?

Po strawieniu pokarmu, który spożywamy każdego dnia, organizm musi wyeliminować substancje metaboliczne i odpadowe. Eliminacja produktów musi być przeprowadzana często, ponieważ w przeciwnym razie opóźnienie w robieniu kupy przez dłuższy czas może prowadzić do problemów zdrowotnych.
Jeżeli osoba nie chodzi do toalety przez kilka dni, kał gromadzi się i może powodować rozdęcie brzucha, a nawet uszkodzenie błony śluzowej jelita. Ponadto zarówno odpady, jak i gazy powstające w jelitach powodują zmiany w mikrobiocie jelitowej, jeśli nie zostaną usunięte, co sprawia, że jelita stają się bardziej podatne na atak bakterii chorobotwórczych i zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz. Kał jest produktem końcowym procesu metabolizowania pokarmu w jelitach i składa się z niewchłoniętej materii, mikrobów i wody. Każdego tygodnia normalny człowiek produkuje od 500 do 1000 gramów kału.

Informacje jak często normalnie trzeba chodzić do toalety?

Nie wszyscy mają taką samą częstotliwość wizyt w toalecie, to, co dla jednej osoby jest normalne, może nie być normalne dla innej. Częstotliwość zależy od wielu czynników, takich jak dieta, aktywność ruchowa jelit, pojemność odbytnicy, zachowanie i mikrobiom jelitowy. Niektórzy badacze, opierając się na badaniach i opracowaniach, wykazują, że znalezione dane mogą być bardzo zmienne. Ciało ma różną częstotliwość innych funkcji, takich jak sen, oddawanie moczu itp. Defekacja nie jest wyjątkiem. Powolny lub przeciwnie, przyspieszony tranzyt (zaparcia lub biegunki), wzdęcia lub wzdęcia mogą być objawem zmienionej mikrobioty jelitowej.
Nie ma jednej właściwej liczby dla wszystkich, ponieważ większość ludzi ma swój własny rytm chodzenia do toalety, o tych samych porach dnia i przez ten sam czas. Jednak należy rozróżnić dwa procesy.

  1. Gdy osoba oddaje wodniste stolce, częściej się wypróżnia (biegunka), wskazuje to na zwiększenie częstości wypróżnień w wyniku zmian w jelitach: podrażnienia, zapalenia, infekcji itp. Ten proces biegunkowy może prowadzić do odwodnienia i zaburzeń równowagi elektrolitowej.
  2. Jeśli osoba zmniejsza częstotliwość wypróżnień, a stolce stają się zbite i twarde oraz mogą im towarzyszyć inne objawy, mówimy o zaparciach. W tym przypadku wypróżnienia występują rzadziej niż trzy razy w tygodniu, co jest częstsze u kobiet.

Istnieje wiele przyczyn zaparć, z których najczęstszą jest niewystarczające spożycie błonnika lub płynów.
Może to być również spowodowane zaburzeniami tranzytu lub zaburzeniami czynności odbytu, a także działaniem niektórych leków (blokery wapnia, leki przeciwdepresyjne). Inne przyczyny zaparć są wtórne do zaburzeń organicznych: trawiennych, neurologicznych, endokrynologicznych itp.

Czynniki wpływające na liczbę wizyt w toalecie.

Nawodnienie.

Niepicie dużej ilości płynów powoduje twardnienie stolca i może prowadzić do zaparć.

Wiek.

Starzenie się powoduje spowolnienie rytmu wypróżnień, a wiele osób w podeszłym wieku przyjmuje leki, które mogą powodować spowolnienie rytmu wypróżnień.

Brak aktywności fizycznej.

Ćwiczenia fizyczne utrzymują jelito grube w aktywności i sprawiają, że tranzyt jelitowy jest prawidłowy. U osób cierpiących na zaparcia zaleca się spacery lub ćwiczenia fizyczne, aby pomóc w uregulowaniu rytmu wypróżnień.

Dieta.

Dieta uboga w błonnik może powodować zaparcia, dlatego zwiększenie spożycia błonnika pomoże unormować pracę jelit, zwiększyć objętość stolca i częstotliwość wypróżnień.

Choroby i leki.

Mogą one wpływać na stan jelit i powodować, że dana osoba chodzi do toalety rzadziej niż zwykle. Choroby, takie jak nieswoiste zapalenie jelit, infekcje, np. grypa, mogą wpływać na częstotliwość oddawania stolca.

Płeć.

U kobiet w okresie poprzedzającym menstruację mogą wystąpić zmiany w częstości wypróżnień ze względu na zmiany hormonalne, które zachodzą w tym czasie.

Jakie pokarmy można polecić w przypadku zaparć?

Należy stosować zrównoważoną dietę bogatą w owoce i warzywa o dużej zawartości błonnika. Zaleca się również picie dużej ilości płynów, aby ułatwić działanie błonnika. Dorośli powinni spożywać od 25 do 30 gramów dziennie. Większość ludzi spożywa około 15 gramów błonnika dziennie, co nie jest wystarczające.
Niektóre produkty spożywcze są źródłem błonnika.

  1. Płatki zbożowe z pełnego ziarna, chleb razowy, płatki owsiane i otręby.
  2. Rośliny strączkowe, takie jak soczewica, fasola, ciecierzyca.
  3. Owoce, takie jak jagody, jabłka ze skórką, pomarańcze, gruszki.
  4. Warzywa, takie jak marchew, brokuły, kapusta itp.
  5. Orzechy: migdały, orzechy włoskie, orzeszki ziemne itp.

Wraz z tymi pokarmami należy spożywać odpowiednią ilość wody. Zaleca się picie bulionów, soków owocowych, naparów itp., które są bardzo zdrowe dla naszego organizmu.

Mikrobiota jelitowa odgrywa ważną rolę w powstawaniu zaburzeń trawienia.

Gdy równowaga mikrobioty jest zaburzona, mówimy o dysbiozie jelitowej. Dysbioza wiąże się z występowaniem problemów trawiennych, takich jak biegunki lub zaparcia, dlatego utrzymanie równowagi mikrobioty jest celem, który musimy osiągnąć.
Probiotyki mogą być godnym polecenia wsparciem w przypadku biegunek i zaparć, ponieważ regulują one pracę jelit. Jeśli chodzi o biegunkę, probiotyki mogą skrócić czas jej trwania, a także spowodować ustąpienie innych objawów. Są one często stosowane w połączeniu z solami nawadniającymi w celu uzupełnienia elektrolitów i wody, skracając czas trwania biegunki i jej powikłań.
W przypadku zaparć dobrym zaleceniem może być stosowanie probiotyków wraz z błonnikiem (prebiotyki), zawsze pod nadzorem pracownika służby zdrowia, ponieważ poprawiają one częstotliwość oddawania stolca, tranzyt jelitowy i zwiększają objętość stolca.